PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI BANGUN RUANG SISWA MTS NURUL IKHLAS
DOI:
https://doi.org/10.37755/jsm.v16i2.1352Keywords:
Learning media, Wordwall, learning outcomes.Abstract
The aim of this research is to show whether learning media in the form of technology has a positive effect on student learning outcomes. The research used was quantitative, in the form of a single-group pre-test post-test design with a pre-experimental design approach. The sampling technique used is a saturated sampling technique, namely. population census, namely 30 class VII students at MTs Nurul Ikhla. The instrument used is a test, the results of which are analyzed using descriptive statistical analysis of the results before and after the student test. The research results show that the learning process using Wordwall media has a big influence on student learning outcomes. This can be seen in the learning results of students who do not use Wordwall media, namely 7% perfect or 28 students out of 30 students incomplete. Meanwhile, the learning outcomes of students who used Wordwall media obtained a perfect score of 90%, namely 27 students out of 30 students got a perfect score.References
Asyafiq, S. 2016. Berbagai pendekatan dalam pendidikan nilai dan pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, No.1, Vol.4, 29-37, https://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/article/view/56.
Afni, K. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Pada Materi Pokok Sistem Reproduksi Pada Manusia Di Kelas XI IPA SMA Negeri 5 Binjai. Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan, 95-105.
Binjai, S. B. (2019). Pengaruh model pembelajaran problem based learning terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa kelas viii smp negeri 2 salapian kabupaten langkat tahun pelajaran 2018/2019. Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan,(Online), 5(1).
Fuad, N. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Online Berbasis Game Edukasi Dalam Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas VI A SD Darul Ulum Bungurasih Waru Sidoarjo (Vol. 3, Issue 2).
Haryadi, R., & Al Kansaa, H. N. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran E-Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. At-Ta’lim: Jurnal Pendidikan, 7(1), 68-73.
P, Fanny, M. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall Dalam Pembelajaran Daring (Online) Matematika Pada Materi Bilangan Cacah Kelas 1 Di Min 2 Kota Tangerang Selatan.
Putri, R. N., Suhendra, I., Darmansyah, Fitria, Y. 2024. Pengaruh Penggunaan Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Materi Bangun Ruang Di Sdn 12 Sungai Sapih. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9 (1), 1954 – 1963
Salsabila, S., Anriani, N., & Santosa, C. A. H. F. (2023). Pengembangan e-modul pada android menggunakan kodular untuk meningkatkan kemampuan representasi matematis siswa. Teorema: Toeri Dan Riset Matematika, 8(Maret 2023), 1–10.
Siagian, G. I., Tarigan, D. 2023. Pengaruh Media Pembelajaran Berbantuan Wordwall terhadap Hasil Belajar Siswa Matematika Kelas IV SDN 173633 Porsea. Journal on Education, 6 (1), 886 – 893
Sinaga, R. S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Persamaan Linier Dua Variabel Kelas X SMK Swasta Asahan Kisaran tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Serunai Matematika, 26-31.
Wirza, Y., Gunawan, W., Setyaningsih, A. T., Ramdani, S. A., Aufa, F. L., & Edelweis, S. L. B. (2023). Improving Under- Resourced Secondary School Teachers ’ Literacy Instruction : An Interventional Ethnographic Study. International Journal of Education, 16(1), 1–10.
Downloads
Published
Versions
- 2024-12-28 (2)
- 2024-10-31 (1)