PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN GROUP INVESTIGATION DENGAN MEDIA CANVA TERHADAP KEMAMPUAN MEKANIKAL MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SMP SWASTA HARAPAN BANDAR PULO
DOI:
https://doi.org/10.37755/jsm.v16i2.1401Keywords:
Group investigation, Canva, Mathematical Mechanical AbilityAbstract
The aim of the study was to determine the effect of the group investigation learning model with Canva media on the mathematical mechanical abilities of class VIII students of Harapan Private Middle School Bandar Pulo. This type of research is quasi-experimental research using a one group pretest posttest design. The research instrument used was a mathematical mechanical ability test. The sample in this study was class VIII students of Harapan Bandar Pulo Private Middle School. The results of this study indicate that the pretest average score of students' mathematical mechanical ability is 66.82 in the less good category. The average posttest score for students' mathematical mechanical abilities was 76.54 in the pretty good category. The results of the hypothesis test showed a sig value of ≤ 0.05, namely 0.000 ≤ 0.05 so that it could be said that there was an influence of the group investigation learning model with Canva media on the mathematical mechanical abilities of class VIII students of Harapan Bandar Pulo Private Middle School.References
Anisa, R.N. (2021).“Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik SMP Pada Materi Aljabar”. Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Vol.2(3). Hal:777–785.
Devi, K. S. T. (2021). “Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa KelasV”. Jurnal Mimbar Ilmu, Vol.26(2). Hal:233–242.
Firmansyah, M.C., dan Dewi, D.A. (2021).“PembelajaranPendidikanKewarganegaraanUntukMembangunKarakterBangsaSesuaiNilaiPancasilaDiEraGlobalisasi”. Jurnal Pesona Dasar,9(1). Hal:10-22.
Hanifah, N. (2022). “Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kimia”.JurnalInovasiPendidikanBerbantuanTeknologi,Vol.2(2). Hal:226–223.
Hanifah, N. (2022). “Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kimia”. Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, Vol.2(2). Hal: 226–223.
Harleni, S., dan Susilawaty, E. (2018). “Efektivitas Penggunaan Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Program Linier Dengan Memamfaatkan Software QM Pada Mahasiswa STKIP Budidaya Binjai”. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 3(2). Hal:59-65.
Khaesarani, I.R. (2021). “Studi Kepustakaan Tentang Model Pembelajaran ThinkPair Share (TPS) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa”. JurnalMatematika,Sains,danPembelajarannya,Vol.15(3).Hal:37-49.
Ningsih, F. (2019). “Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIIIMTSn Kabupaten Kerinci”. Jurnal Pendidikan Matematika,Vol.3(2).Hal:351-362.
Purba,Y.A.dan Harahap, A. (2022). “Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Matematika Di SMPN1 NAIX-X Aek Kota Batu”. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol.6(2). Hal:325-334.
Sinaga, A. P. B., Harleni, S., dan Sanimah. (2021). “Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pokok Bahasan Bangun Datar Di Era Covid-19 Siswa kelas VI SD Negeri 050656 Stabat”. Jurnal Serunai Matematika, Vol. 13(2):99-106.
Shoimin, A. (2022). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta:AruzzMedia.
Siagian, M.D. (2017). “Pembelajaran Matematika Dalam Persfektif Konstruktivisme”. Jurnal Pendidikan Islamdan Teknologi Pendidikan, Vol.7(2).Hal:61-73.
Syarifah, L.L. (2017). “Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Pada Mata Kuliah Pembelajaran Matematika SMA”. Jurnal JPPM Vol.10(2). Hal:57-71.
Undang-Undang Dasar 1945 Amandemen Lengkap Susunan Kabinet Kerja 2014-2019.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Downloads
Published
Versions
- 2024-12-28 (2)
- 2024-10-31 (1)