PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TUTOR SEBAYA BERBANTUAN APLIKASI QUIZIZZ TERHADAP KEMAMPUAN MEKANIKAL MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SMP TUNAS BANGSA
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TUTOR SEBAYA BERBANTUAN APLIKASI QUIZIZZ TERHADAP KEMAMPUAN MEKANIKAL MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SMP TUNAS BANGSA
DOI:
https://doi.org/10.37755/jsm.v16i2.1418Keywords:
Peer Tutor Learning, Quizizz, Mathematical MechanicalAbstract
The purpose of this study was to determine the effect of the peer tutoring learning model with quizizz application on the mechanical mathematics ability of eighth grade students of SMP Tunas Bangsa. This type of research is quasi experimental with one group pretest postest design. The population in this study is all students in class VIII of junior high school totaling 30 students. And the sample in this study was 30 students. The research instrument used was a test (pretest and posttest) of mathematical mechanical ability. Data analysis techniques using SPSS-Version 22 software with a simple linear regression test. The results of this study indicate that there is an influence of the peer tutor learning model assisted by the quizizz application on students' mechanical mathematical abilities. As evidenced by the results of the hypothesis test, namely the value of tcount ≥ ttable (5.07 > 1.69) then the hypothesis H0 is rejected and Ha is accepted. The result of the simple linear regression equation is Y^ = 9,07 + 0,75X, so there is an influence of the peer tutor learning model with the quizizz application on the mechanical mathematics abilities of class VIII students of SMP Tunas Bangsa.References
Alvyanita, V. dan Priatna, N. (2021). “Penerapan Model Pembelajaran Tutor Sebaya dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa pada Pembelajaran Daring”. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, Vol. 9 (3), 256–265, https://doi.org/10.23960/mtk/v9i3.
Anisa, R. N., Ruswana, A. M., & Zamnah, L. N. (2021). “Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik SMP Pada Materi Aljabar”. Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Vol. 2 (3), 237- 242.
Arikunto, S. (2018). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arnawa, I.K. (2021). “Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan
Metode Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa”. Jurnal Matematika, Sains, dan Pembelajarannya, Vol. 15 (1), 69 - 80.
As’ari, Abdur Rahman dkk.. (2017). Matematika Buku Siswa SMP/MTS Kelas VIII. Jakarta: Kemdikbud.
Dewi, P. A. C. (2021). “Pengaruh Model Pembelajaran Tutor Sebaya Teknik
Penunjukkan Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa di SMPN 1 Singaraja”. Jurnal Jendela Pendidikan, Vol. 1 (3), 149–155, https://www.ejournal.jendelaedukasi.id/index.php/JJP.
Hayati, Y.L.S. (2018). “Pengaruh Model Pembelajaran Tutor Sebaya terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar”. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 3 (8), 1056–1058, https://Doi.Org/10.17977/Jptpp.V3i8.11463.
Hendriana, H. dan Soemarmo, U. (2016). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Refika Aditama.
Hermansyah. (2020). “Efektivitas Metode Tutor Sebaya Dalam Meningkatkan Kemampuan Number Sense Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Duripoku”. Jurnal of Mathematics Education, Science and Technology, Vol. 5 (1), 95–105, http://doi.org/10.30651/must.v5i1.3614.
Kamarullah. (2017). “Pendidikan Matematika di Sekolah Kita”. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, Vol. 1 (1), 21– 32,
Lestari, K.E dan Yudhanegara, M.R. (2019). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.
Mukhlis, A. (2017). “Pembelajaran Tutor Sebaya: Solusi Praktis Dalam Rangka Menyongsong Pembelajaran Sastra Yang Menyenangkan Bagi Siswa SMP”. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 1 (1), 68–72, http://doi.org/10.26737/jp-bsi.v1i2.93.
Purbayu dan Ashari (2005). Analisis Statistik dengan Microsoft Excel dan SPSS. Yogyakarta: Andi Offset.
Rahayu, W.D. (2018). “Analisis Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa MTs Di Kabupaten Bandung Barat”. Jurnal Math Educator Nusantara, Vol. 4 (1), 1–8, https://doi.org/10.29407/jmen.v4i01.11998.
Rahman, S (2021). “Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar”. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 289–302.
Salsabila, U.H. (2020). “Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA”. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi, Vol. 4 (2). 163–172, https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605.
Selviana, F. (2022). “Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Statistika Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 3 Kotabumi Lampung Utara Tahun Ajaran 2020/2021”. Jurnal Griya Cendikia, Vol. 7 (2), 319–328, https://doi.org/10.47637/griya-cendikia.v7i2.250.
Sidiq, H.A. (2018). “Penerapan Metode Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar Memasang Sistem Penerangan Dan Wiring Kelistrikan Di SMK”. Jurnal of Mechanical Engineering Education, Vol. 5 (1), 42–49, https://doi.org/ 10.17509/jmee.v5i1.12618.
Sudjana. (2005). Metode Statistika. Bandung: Tarsito.
Sugiyono. (2017). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supriadi, N. (2021). “Penerapan Aplikasi Quizizz Dalam Pembelajaran Daring Di Era Covid-19”. Jurnal Cakrawala Mandarin, Vol. 5 (1), 42–51.
Syahril, R. F., Saragih, S., & Heleni, S. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Problem Based Learning pada Materi Barisan dan Deret untuk Kelas XI SMA / MA. Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika, 3(1), 9–17.
Syarifah, L.L. (2017). “Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Pada Mata Kuliah Pembelajaran Matematika SMA”. Jurnal JPPM Pendidikan Matematika, Vol. 10 (2). 57–71.
Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2003 Pasal 31 Ayat 1 Mengenai Sistem Pendidikan Nasional.
Widyastuti, A. (2022). Merdeka Belajar dan Implementasinya. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Downloads
Published
Versions
- 2025-02-13 (3)
- 2024-12-28 (2)
- 2024-10-31 (1)